Techniek: Cor Verbakel

Decor: Leo van Batenburg

Spelers: Jurgen Zweemer, Min-Ja Mulder, Herbert Platzer, Niel van Beek, Jan Stout, Kees van Overveld, Marieke Scharroo, Iris Vossen, Toine Bots.

Recensie door: Gerard Mesman

Geplaatst op: 29 mei 2007 in het Eindhovens Dagblad

‘ Woyzeck’ van Philips Toneel komt niet over

Zelfde plaats een jaar eerder: Phi­lips Toneel speelt ‘Party Time’ en ‘Bergtaal’ van Harold Pinter. Zelf­de regisseur: Guido Gerard. De keuze nu voor ‘ Woyzeck’ geeft blijk van een voorkeur voor raad­selachtig theater.
De argeloze bezoeker van het on­comfortabele Gaslab loopt een ge­rede kans de zaal met een onbevre­digd gevoel te verlaten. De vraag ‘waar gaat dit in godsnaam over’ blijft onbeantwoord. Losse flarden tekst, soms niet meer dan een paar woorden die bij elkaar lijken te ho­ren, worden ook nog eens hier en daar onverstaanbaar vervormd, zo­dat een eventuele samenhang al helemaal niet meer duidelijk is.
Nee, voor de uitleg moet je je huis­werk alsnog gaan doen, als je ten­minste geen genoegen neemt met de meest eenvoudige verklaring van ‘moord wegens overspel’.
In 2001 speelde het toenmalige Zuidelijk Toneel Hollandia nog een versie van de tekstfragmenten die in 1837 bij het overlijden van de schrijver werden gevonden. Bij die gelegenheid publiceerde het ge­zelschap op de website ( nog steeds te raadplegen) niet alleen uitge­breid over de achtergronden van Georg Büchner zelf, maar ook over de roerige tijd waarin deze maatschappelijk betrokken weten­schapper leefde, evenals de invals­hoek van de regisseur, waarmee hij naar de ogenschijnlijk losse tek­sten keek. Deze klantvriendelijke houding had de amateurs van Philips To­neel ook gesierd; laat uw publiek niet kopje onder gaan.
WaaromWoyzeck in 2007? Waar­om op deze locatie? De tijden zijn in 170 jaar drastisch veranderd, dus kun je je afvragen of wij niet meer gebaat zijn bij actuele vragen bij ac­tuele problemen. Philips Toneel mist in elk geval de kracht om het uiterst moeilijke stuk scherp neer te zetten, waardoor het veelzijdige dramaWoyzeck ook gevoelsmatig niet overkomt.